Seperationsmetoder
Uppgift: Du får en blandning av salt, grus, vatten, jord och karamellfärg.
Uppgiften är att dela upp de olika ämnena.
Syfte: Visa att man på egen hand kan planera och utföra ett försök.
Skriva laborationsrapport
Söka och använda information. Läs s. 32 (de två första styckena) och s. 33
Lära sig om seperationsmetoderna
Material: Filter, sil, papperstallrikar, glasbägare, tratt, salt, grus, jord, vatten och grön karamellfärg, petriskålar,
Hypotes: Jag tror att vi kommer att kunna dela upp jorden och gruset. Karamellfärgen har nog förenats sig med vattnet så jag tror inte att vi kommer att kunna dela upp dem två helt. Annars så tror jag att vi kommer att kunna dela upp saltet, men det kommer nog att bli svårt.
Utförande:
Vi fick en blandning av vår lärare. Som vi sedan silade och fick i två delar. En med den flytande vätskan och en med den fasta. Den fasta vätskan som innehöll salt, grus och jord la vi i en tallrik och lät den vara. Den flytande vätskan som innehöll salt, vatten och karamellfärg filtrerade vi en del av som vi hällde in i en E-kolv som nu efter en vecka har blivit blå. Vi filtrerade inte allt. Det vi inte filtrerade är fortfarande grön. Vi la lite av den flytande vätskan i en petriskål och efter en vecka så hade den avdunstat och blivit fast natriumklorid, fortfarande i färgen grön.
Resultat: Det gick rätt bra tycker jag. Vi kunde dela upp karamellfärgen, vattnet, saltet, gruset helt och jorden helt för sig själva
Slutsats: Jag hade nästan helt rätt med min hypotes. Vi kunde dela upp allting men vi borde ha fått mer att använda oss av kolen. Den skulle ha hjälpt oss att dela upp vattnet från karamellfärgen bättre.



Inga kommentarer:
Skicka en kommentar