onsdag 27 maj 2015

Tänk efter 6:2

T1  Hur kan du kontrollera om x = 6 är lösning till ekvationen 8 + x = 13?


X(=6) är inte svaret i detta fall då 13-8 inte blir sex utan fem.


T2
a x + 7 = 21


b x – 8 = 20

c 6x = 18

d x/3 = 10

Här tänker jag att byta ut räknesätten mot varandra för att få fram svaret. Addition mot subtraktion och multiplikation mot division och tvärtom. 



T3
a 2x + 3 = 15

b x4 – 2 = 3

Här vänder man på utredningen. Man börjar med svaret för att få fram x.


T4  Detta är början på ett mönster med 
kulor. Uttrycket 3n + 2 visar hur 
många kulor det sammanlagt 
behövs till n st röda kulor.

a Arvid har 20 röda kulor i sitt mönster. Hur många har han sammanlagt?

b Ebba har sammanlagt 47 kulor i sitt mönster och påstår att det finns 15 röda kulor i hennes mönster. Visa om Ebba har rätt.

c Leo har sammanlagt 101 kulor. Hur många röda kulor finns i hans mönster?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar